Jaarthema 2017 - 2018: De Kwaliteit van Leiderschap


Het bestuur van de KKT heeft voor het seizoen 2017-2018 als jaarthema gekozen: “de kwaliteit van leiderschap”.

In de nieuwe ISO 9001 (2015) wordt aan dit aspect extra veel aandacht geschonken want de basis voor ’n organisatie die efficiënt en effectief wil functioneren heeft goede leiders nodig die de juiste competenties en de kwaliteiten bezitten.
Effectiviteit is volgens Covey (zie kader 1) een noodzakelijke, maar lang niet meer voldoende voorwaarde om te overleven en te groeien. Het is het meer en meer nodig om naast effectiviteit ook grootsheid ('greatness') te tonen. Het gaat hier niet langer om persoonlijke onafhankelijkheid of optimale samenwerking, maar om een geheel nieuwe dimensie, namelijk het vermogen van mensen om volgens hun volledige potentie (hun ‘innerlijke stem’) te leven en om anderen te inspireren om hetzelfde te doen.
Leiderschapskwaliteiten zijn de vaardigheden, het gereedschap, het vermogen en gedrag noodzakelijk om anderen succesvol te motiveren en sturen. En toch bevat leiderschap meer. De bekwaamheid mensen te laten groeien door gebruik te maken van hun vaardigheden en competenties. De meest succesvolle leiders zijn dan ook die leiders die anderen stimuleren succesvol te zijn.

Kader 1

Eigenschappen voor effectief leiderschap volgens Stephen R. Covey:

  • Wees proactief
  • Begin met het einde voor ogen
  • Belangrijke zaken eerst
  • Denk in termen van win – win
  • Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden
  • Werk synergetisch
  • Houd de zaag scherp
  • Leef vanuit je kracht en leer anderen inspireren. Leef vanuit je volledige potentie en inspireer anderen om hetzelfde te doen. Dit vermogen heeft Covey uitvoerig beschreven in zijn onlangs verschenen boek ‘De 8ste eigenschap’. Alle eigenschappen zijn een combinatie van houding, vaardigheid en kennis.

Kader 2

ISO 9001:2015 over Leiderschap

5.1 Leiderschap en betrokkenheid

5.1.1 Algemeen
De directie moet leiderschap en betrokkenheid tonen met betrekking tot het kwaliteitsmanagementsysteem door:
a) de verantwoordelijkheid te nemen voor de doeltreffendheid van het kwaliteitsmanagementsysteem;
b) te bewerkstelligen dat het kwaliteitsbeleid en de kwaliteitsdoelstellingen worden vastgesteld
voor het kwaliteitsmanagementsysteem en compatibel zijn met de context en de strategische richting van de organisatie;
c) te bewerkstelligen dat de eisen van het kwaliteitsmanagementsysteem in de bedrijfsprocessen van de organisatie worden geïntegreerd;
d) het gebruik van de procesbenadering en het risico gebaseerd denken te bevorderen;
e) te bewerkstelligen dat de voor het kwaliteitsmanagementsysteem benodigde middelen beschikbaar zijn;
f) het belang van doeltreffend kwaliteitsmanagement en van het voldoen aan de eisen van het  kwaliteitsmanagementsysteem te communiceren;
g) te bewerkstelligen dat het kwaliteitsmanagementsysteem zijn beoogde resultaten behaalt;
h) mensen te betrekken (engageren), aan te sturen en te ondersteunen om een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het kwaliteitsmanagementsysteem;
i) verbetering te bevorderen;
j) andere relevante managementfuncties te ondersteunen om hun leiderschap te tonen binnen hun verantwoordelijkheidsgebieden.

In dezelfde context kunnen we ook de criteria van paragraaf 5 Leiderschap van de ISO 9001(2015) zien waarbij ook de betrokkenheid een belangrijk aspect is (zie kader 2).
Zowel Covey als ISO gaan voorbij aan een belangrijke invalshoek. Leiderschap gaat ook over ethische vraagstukken, zoals hoe wil de organisatie omgaan met integriteit, maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Op dit moment ontkom je niet aan deze vraagstukken en de toepassing daarvan binnen kwaliteitsmanagement.
Dit gezegd hebbende, wat kunnen dan de belangrijkste kwaliteiten voor een leidinggevende zijn? Daarop proberen we antwoord te geven in onze activiteiten in het komende verenigingsjaar.

Agenda

KKT 50 jaar - lustrum thema “Future Proof Quality Management”
KKT ALV met spreker, rondleiding op de locatie en diner
Hengelo

Kennismaken?

Wilt u een keer kennismaken? Kom dan op onze volgende activiteit.

Aanmelden

Verslagen

Vind hier alle verslagen van diverse evenementen

Publicaties

Vind hier onze publicaties

Krul

Logo Ubbink B.V.
Logo Ubbink B.V.
Logo Voortman Consultancy
Logo iSee iKnow B.V.
Logo Adequaatment
Logo ICP Group
Logo OKAM advies Kwaliteit Arbo Milieu
Logo AfvalWater Techniek Twente B.V.
Logo ASSET-CARE maintenance engineers
Logo kijk op kwaliteit
Logo Dijkstra Plastics BV HK-Plastics BV
Logo Dijkstra Plastics BV HK-Plastics BV
Logo IPA Bedrijfsmanagement
Logo IPA Bedrijfsmanagement
Logo TReNT Glasvezel
Logo Coster Consult
Logo 3T BV
Logo Symbol B.V.
Logo Symbol B.V.
Logo Micronit Microtechnologies
Logo Audite Adviesbureau
Logo LOGICS B.V.
Logo Icologiq B.V.
Logo Norma Hengelo B.V.
Logo ROC van Twente
Logo ZGT Ziekenhuisgroep Twente
Logo ZGT Ziekenhuisgroep Twente
Logo ZGT Ziekenhuisgroep Twente
Logo ZGT Ziekenhuisgroep Twente
Logo ZGT Ziekenhuisgroep Twente
Logo ZGT Ziekenhuisgroep Twente
Logo SWB Midden Twente
Logo Adviesburo Witteveen
Logo Electromach B.V.
Logo Vernay Europa B.V.
Logo Vernay Europa B.V.
Logo Siers Groep Oldenzaal B.V.
Logo Trioliet B.V.
Logo Minivalve International B.V.
Logo Wouter Witzel EuroValve B.V.
Logo Wouter Witzel EuroValve B.V.
Logo Pentas Moulding B.V.
Logo Ortageo Nederland
Logo Asito B.V.
Logo Asito B.V.
Logo Twentse weg- en waterbouw BV
Logo Twentse weg- en waterbouw BV
Logo Twentse weg- en waterbouw BV
Logo Twentse weg- en waterbouw BV
Logo Qamedo
Logo STRAIGHT Human Support
Logo ATS Applied Tech Systems B.V.
Logo Brink Climate Systems B.V.
Logo Q-Consult Progress Partners
Logo Twente Quality Centre - TQC
Logo Oranda Krupers