Winnaars van het Business Improvement Event 2017 – Kwaliteit maak je samen!

De winnaars van de Business Improvement award 2017. Robin Roest (CED), Maurice Beijk (Unipro) en Menno Zweegman (Abbott)

Robin Roest verkozen tot Business Improvement Manager 2017
Maurice Beijk ontvangt de Publieksprijs Business Improvement Manager 2017

Tijdens de achtste editie van het Business Improvement Event van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) op 15 juni in Leerhotel Het Klooster in Amersfoort is Robin Roest, Directeur Repair bij CED ‘De Waardespecialist’ uit Capelle aan den IJssel, uitgeroepen tot Business Improvement Manager van 2017. Hij ontving de award voor zijn rol als initiator en drijvende kracht achter CED Repair, een schoolvoorbeeld van succesvolle en innovatieve procesoptimalisatie.
De Publieksprijs, die dit jaar voor de vierde keer werd uitgereikt, werd gewonnen door Maurice Beijk Specialist duurzaam bouwen van Unipro uit Haaksbergen.

De vakjury onder leiding van verandercoach Elize Hulscher koos voor Roest na grondig onderzoek naar de business cases van de drie genomineerden. ‘Roest heeft voor CED dè succesvolle combinatie ontwikkeld, waarin klantgerichtheid, leveranciersmanagement en slim gebruik van nieuwe technieken centraal staan.
De CED heeft zich via dit project opnieuw uitgevonden. Door de kwaliteit direct aan het begin van het proces in te bouwen, is het werkproces als geheel geoptimaliseerd. Een enorm succes in een kort tijdsbestek. CED heeft zich door deze procesoptimalisatie compleet nieuw geprofileerd in markt. Dit heeft zelfs indirecte positieve gevolgen, zoals het verlagen van verzekeringspremies en nieuwe producten in de verzekeringsbranche. Alles in het proces klopt. Improvement 4 all!’, aldus de vakjury.
Robin Roest toonde zich vereerd. ‘Ik ben trots op de prestatie die we bij CED Repair hebben geleverd. Door de klant werkelijk centraal te stellen en het aanbod aan te sluiten op de specifieke klantbehoefte, is de klanttevredenheid met 40 NPS punten gestegen. De opdrachtgevers- verzekeraars worden door de klanten daardoor beter gewaardeerd, terwijl de herstelkosten zijn gedaald.’

Maurice Beijk won de Publieksprijs en kreeg bij de publieksverkiezing 73% van de ruim 500 stemmen die via de website van het NNK, www.nnk.nl, werden uitgebracht. Beijk heeft bewezen dat duurzaam bouwen of produceren niet complex of duur hoeft te zijn. Unipro opereert dankzij gezond verstand en uitgekiende maatregelen volledig CO₂-neutraal – uniek voor een productiebedrijf. Energie komt van een warmtepomp, WKO en pelletkachels op biomassa. Het pand met kantoor scoort op duurzaamheidprestaties 8,66 in de toets van GPR-Gebouw.

De derde genomineerde die streed om de titel is Menno Zweegman, Master Black Belt Operational Excellence van Abbott Laboratories in Zwolle. Abbott Laboratories werkt dankzij Zweegman sinds 2011 samen met het hbo. Wat in dat jaar begon met twee studenten heeft inmiddels tientallen studenten in onder meer Technische Bedrijfskunde, Elektrotechniek en HRM een interessante opleiding bezorgd en het bedrijf verder gebracht. Lean Six Sigma, DM-AIC-structuur en serieuze begeleiding zijn hierbij cruciaal.

Keynote speaker Bas van de Haterd belichtte de kijk op kwaliteit anno nu en morgen. Van de Haterd is futuroloog en schetste in geheel eigen stijl nieuwe ontwikkelingen en vertaalde die naar de invloed die ze hebben op de wereld van kwaliteitscontrole en business improvement. Dat ontwikkelingen als Blockchain, Big data en Agile grote impact hebben op de kwaliteitsmanager van morgen, die met 3D-printen van zelfs voedsel en zelflerende algoritmen voor enorme uitdagingen staat, gaf hij de zaal mee op de vraag of er nog wel toekomst was voor de kwaliteitsmanager.

Het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) is voor kwaliteitsmanagers, het bedrijfsleven en de overheid hét platform voor kwaliteitsmanagement. Het NNK adviseert en ondersteunt hen bij het beheersen en verbeteren van de kwaliteit van producten, diensten, processen en organisatie. Daarnaast werkt het NNK aan de persoonscertificering van kwaliteitsmanagers. De Business Improvement Award is er als erkenning voor de kwaliteitsmanager die (het denken over) de kwaliteit in zijn of haar organisatie ingrijpend verandert en verbetert – een daadwerkelijke bijdrage aan slimmere, efficiëntere bedrijfsprocessen.

De presentaties die tijdens het Business Improvement Event zijn gehouden, zijn beschikbaar op de website van het NNK, www.nnk.nl.